Cu ocazia implinirii a 20 de ani de la lansarea Xbox 360, revenim asupra factorilor care au determinat succesul celei mai populare console de jocuri video din istoria Microsoft.
Xbox 360, a doua consola de jocuri video a Microsoft, a fost lansata acum exact 20 de ani, pe 22 noiembrie 2005 in Statele Unite si pe 2 decembrie in Europa. Probabil spre marea dezamagire a companiei, aceasta ramane si astazi cea mai vanduta consola Xbox din istorie. Niciuna dintre consolele ulterioare ale firmei din Redmond nu a depasit cele 84 de milioane de exemplare vandute ale „360”, cum o numesc multi fani.
Aceasta aniversare este ocazia perfecta pentru a reveni asupra caracteristicilor care au facut din Xbox 360 un succes si care i-au permis sa tina piept foarte popularei PlayStation 3 si chiar sa o invinga detasat in Statele Unite si in Regatul Unit.
Rezumat:
Un avantaj si un pret mai bun
Xbox 360 a fost lansata intre noiembrie si decembrie 2005 in cele mai importante piete pentru jocurile video, si anume Europa de Vest, America de Nord si Japonia. In acelasi timp, cei doi concurenti ai sai, Sony si Nintendo, ofereau in continuare PlayStation 2 si Gamecube. Timp de un an, singura oferta „noua generatie” sau „next-gen”, pentru a folosi vocabularul vremii, cu grafica HD, a fost consola Microsoft. PlayStation 3 a aparut abia un an mai tarziu, la fel ca Wii, care a ajuns sa ocupe o alta nisa.
Consola Nintendo a ales sa nu intre in cursa grafica, propunand in schimb o masinarie inedita si accesibila, astfel incat doar PlayStation 3 poate fi considerata o adevarata concurenta pentru Xbox 360. Dar aceasta din urma nu numai ca avea un an avans fata de rivala sa, ci era si mult mai ieftina.
Intr-adevar, la lansarea sa in 2005, Xbox 360 era disponibila in doua versiuni: una de baza la 299 € si alta „premium” la 399 €. PS3 a aparut in noiembrie 2006 cu un pret afisat de 599 €. O situatie care nu a durat mult, dar care a contribuit in mare masura la succesul consolei Microsoft.
Xbox Live, popularizarea jocurilor online pe consola
In timp ce jocurile online erau deja obisnuite pe PC, pe consola erau inca la inceput. Era posibil sa conectezi Dreamcast sau PlayStation 2 la internet, dar Xbox a fost prima consola care a introdus modurile multiplayer online, in special cu Halo 2.
Bineinteles, sora sa mai mica, Xbox 360, a dus lucrurile si mai departe. Desi serviciul sau „Xbox Live” necesita un abonament platit, in timp ce „PlayStation Network” de pe PS3 era consola „online” prin excelenta. Pe langa posibilitatea de a infrunta adversari din toate colturile lumii sau de a coopera cu prietenii, a popularizat si descarcarile in lumea consolelor: actualizari, patch-uri, demo-uri gratuite, continut suplimentar gratuit si cu plata.
De asemenea, pe Xbox Live au aparut „Achievements”, obiectivele care trebuie indeplinite in cadrul jocurilor si care va cresc „Gamerscore”-ul, permitandu-va sa va demonstrati „valoarea” in fata prietenilor si partenerilor de joc. Ulterior, Steam, pe PC, si PlayStation au preluat acest concept, care a devenit acum banal.
In cele din urma, Xbox Live a fost, de asemenea, una dintre primele vitrine ale jocurilor video independente pe consola, cu sectiunea sa „Xbox Live Arcade”, care oferea jocuri mici de descarcat. Aici au aparut pentru prima data titluri care au devenit cult, precum „Braid”, „Castle Crashers”, „Super Meat Boy”, „Fez” sau „Limbo”.
Un controller care nu se demodeaza
Poate parea un detaliu, dar controllerul Xbox 360 a contribuit cu siguranta la succesul sau. Simplu si ergonomic, multi il considera si astazi cel mai bun controller din istorie.
Dovada este ca cele ale consolelor urmatoare ale Microsoft, Xbox One si Xbox Series, nu s-au indepartat prea mult de designul sau. Se pare chiar ca, in timp, Sony si Nintendo au evoluat controalele consolelor lor catre designuri mai apropiate de cel al consolei 360, de parca ar fi devenit un standard.
Jocuri exclusive si anumite titluri cult in avans
Daca astazi Microsoft renunta la conceptul de exclusivitate pentru a-si publica jocurile pe PC si pe console concurente, la acea vreme, oferirea de jocuri inedite comunitatii sale era un factor important pentru vanzarea consolelor. Iar Xbox 360 se descurca destul de bine in acest sens. Catalogul sau includea noi episoade ale licentelor sale de succes („Halo 3”, „Project Gotham Racing” 3 si 4, „Fable II”…), dar si noi titluri exclusive, care au lansat francize populare („Saints Row”, „Forza”, „Gears of War”).
Dar, si acest lucru este adesea uitat, Xbox 360 a fost si prima consola care a gazduit multe jocuri cult, care au aparut pe PS3 sau PC abia dupa luni sau chiar ani. Printre acestea se numara: „Bioshock”, „Mass Effect”, „The Elders Scrolls IV: Oblivion”, „Lost Planet” sau „Dead Rising”.
A fost, de asemenea, prima consola care a oferit fenomenul „Minecraft”, precum si cele doua „DLC” ale „Grand Theft Auto IV”. 360 a fost, de asemenea, singura care permitea jucarea „Call of Duty 2” ca pe PC. Consolele concurente au trebuit sa se multumeasca cu o versiune „light” a jocului.


